Informácie o výstupoch k podpore poskytovateľov sociálnych služieb
1 Metodika výkonu lektorskej činnosti pre poskytovateľov sociálnych služieb
(A. Mátel (ed.), B. Horváthová, J. Mazalánová, T. Roman, 2019)
Metodika bola spracovaná v septembri 2019 v kontexte podaktivity 1.1 NP KSS „Odborná príprava, metodická podpora a metodické vedenie“ a ako výstup podpodaktivity 1.1.1 „Odborná príprava a metodická podpora poskytovateľov“ (ďalej „OP-MP poskytovatelia“). Spracoval ju garant lektorského tímu OP-MP poskytovatelia spolu s expertmi. Metodika je jedným z nástrojov systematizácie a jednotného prístupu k odbornej príprave a metodickej podpore pre poskytovateľovsociálnych služieb prostredníctvom odborných seminárov. Samotné odborné semináre sú zamerané na rozvoj kompetencií manažmentu a odborných zamestnancov poskytovateľov sociálnych služieb v procese implementácie podmienok kvality poskytovanej sociálnej služby do praxe v súlade so zákonom o sociálnych službách.
Metodika výkonu lektorskej činnosti je dokumentom, ktorý napomáha jednotnému chápaniu lektorskej činnosti, prístupu v lektorovaní odborných seminárov a porozumeniu rámcových východísk lektorskej práce jednotlivých členov lektorského tímu po obsahovej, formálnej a organizačnej stránke. Metodika sa týmto snaží minimalizovať zásadné rozdielnosti v prístupe k výkonu lektorskej činnosti. Na základe metodiky bola následne vypracovaná aj štandardizovaná prezentácia pre lektorov odborných seminárov.
Metodika kontinuálne nadväzuje na odborné materiály, ktoré boli pripravené a spracované v rámci výskumných úloh Inštitútu pre výskum práce a rodiny, venované otázkam kvality sociálnych služieb v rokoch 2015-2019.
Samotná metodika predstavuje teoretické chápanie lektorskej činnosti, jej úzke prepojenie s hodnotiteľským aspektom projektu, ktorého súčasťou sú aj spoločne dohodnuté princípy a hodnoty lektorskej činnosti. Následne je v metodike obsiahlejšie predstavená štruktúra vzdelávania a obsahové aspekty lektorskej činnosti:
-
- Úvod vzdelávania
-
- Ciele sociálnych služieb, ich rôznorodosť a podmienky kvality
-
- Kvalita „na papieri“ a v praxi
-
- Manažovanie systému kvality
-
- Dodržiavanie základných ľudských práv a slobôd
-
- Procedurálne podmienky kvality
-
- Personálne podmienky kvality
-
- Prevádzkové podmienky kvality
-
- Podmienky kvality v kontexte špecifík cieľových skupín a druhov sociálnych služieb
-
- Záver a vyhodnotenie prínosu vzdelávania
Metodika okrem toho venuje pozornosť formám a metódam odborných seminárov, organizačným aspektom lektorskej činnosti a výstupom zo vzdelávania.
Od júna 2020 sa pripravuje revízia metodiky v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia ochorenia COVID-19 a preventívnymi opatreniami v súvislosti s týmto ochorením.
2 Kvalitatívne výstupy zo vzdelávania NP KSS
(Mátel, júl 2020)
Vzhľadom na ciele odbornej prípravy a metodického vedenia poskytovateľov sociálnych služieb bolo dôležité, aby lektori odborných seminárov pre poskytovateľov sociálnych služieb na záver vzdelávania aktívne získavali spätnú väzbu, ktorej úlohami sú:
– identifikovanie tých tém, obsahov a diskusií, ktoré v rámci seminára napomohli k lepšiemu porozumeniu a účelu hodnotenia kvality a sú pre nich inšpirujúce pri implementácii podmienok kvality do praxe tých sociálnych služieb, v ktorých pracujú;
– výmena skúseností a zdieľanie dobrých príkladov z praxe pri implementácii podmienok kvality do praxe, vrátane ich dokumentácie;
– identifikovanie a popis reálnych prekážok, ktoré v praxi zabraňujú zavádzaniu jednotlivých podmienok kvality do praxe, resp. problémom a nejasnostiam s ich dokumentovaním;
– získavanie podnetov, ktoré môžu slúžiť pre skvalitnenie legislatívy, jej spresnenie a väčšiu zrozumiteľnosť pre poskytovateľov sociálnych služieb.
Písomne spracovaná spätná väzba od účastníkov odborných seminárov slúži ako podklad pre spracovanie kvalitatívnych výstupov vzdelávania NP KSS. Tieto analyzuje a spracováva garant lektorského tímu OP-MP poskytovatelia. Kvalitatívne dáta poskytujú najmä nasledovné informácie:
-
- Príčiny súčasného stavu (ne)pripravenosti poskytovateľa sociálnych služieb na hodnotenie podmienok kvality (Prečo je to tak? Aké vidíte prekážky?)
-
- Cesta a úlohy do budúcna (Čo môžeme zlepšiť / skvalitniť?)
-
- Prekážky systémového charakteru / očakávania systémovej zmeny (Čo môžu zmeniť iní?)
-
- Prínos vzdelávania (v rámci projektu IA) / (Čo nás posunulo ďalej? Čo sme sa naučili navzájom? Máte nenaplnené očakávania?)
-
- Príklady dobrej praxe (v súvislosti s podmienkami kvality)
Po skončení preventívnych opatrení v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia ochorenia COVID-19 v mesiacoch marec – jún 2020 boli aktualizované kvalitatívne údaje aj o nasledovné obsahy:
-
- S čím ste zápasili v súvislosti s preventívnymi a bezpečnostnými opatreniami epidémie COVID-19?
-
- Príklady dobrej praxe (inovatívna prax, ku ktorej ste pristúpili v podmienkach prevencie epidémie COVID-19)
Získané kvalitatívne dáta budú podkladom v rámci podaktivity 1.3 NP KSS, ktorá obsahuje aj validáciu metodík, konkrétne podpodaktivity 1.3.2 zameranej na revíziu a prípravu návrhu novej implementačnej metodiky.