EnglishSlovak

Modelový krízový plán na predchádzanie a riešenie mimoriadnej udalosti v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia ochorenia COVID-19 spôsobenej koronavírusom (SARS-CoV-2) v zariadení sociálnych služieb (základný metodický rámec)

  • Domov
  • Modelový krízový plán na predchádzanie a riešenie mimoriadnej udalosti v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia ochorenia COVID-19 spôsobenej koronavírusom (SARS-CoV-2) v zariadení sociálnych služieb (základný metodický rámec)
30 apr
0

Modelový krízový plán na predchádzanie a riešenie mimoriadnej udalosti v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia ochorenia Covid-19 spôsobenej koronavírusom (SARS-CoV-2) v zariadení sociálnych služieb (základný metodický rámec)

Nižšie uvedený dokument nájdete vo Word formáte tu.

[table id=20 /]

Krízový plán[2] na predchádzanie
a riešenie mimoriadnej udalosti v súvislosti s nebezpečenstvom
šírenia ochorenia COVID-19 spôsobenej koronavírusom (SARS-CoV-2)

v zariadení sociálnych
služieb

(Otvorený dokument)

[table id=21 /]

PRVÁ ČASŤ

ÚVODNÉ USTANOVENIA

Článok 1

Účel vydania

 1.1 Účelom vydania tejto smernice (metodického pokynu) ZSS je:[3]

     

      • zabezpečenie koordinovanej informovanosti ohľadom rizík spojených
        so šírením infekcie spôsobenej koronavírusom (ďalej „COVID-19“);

      • vytvorenie podmienok pre prevenciu negatívneho dopadu a stresu prijímateľov
        sociálnych služieb (ďalej aj „klienti“[4]), ich rodinných príbuzných
        a známych, ako aj zamestnancov a manažmentu zariadenia sociálnych
        služieb (ďalej „ZSS“);

      • formulácia preventívnych
        opatrení, ktoré smerujú k zabráneniu šírenia ochorenia COVID-19 a postupov pri
        výskyte podozrivých a potvrdených prípadov koronavírusu u klientov alebo
        zamestnancov zariadenia.

    1.2 Smernica je integrálnou súčasťou postupov a pravidiel prevencie krízových situácií a určenia postupov a
    pravidiel pri používaní prostriedkov netelesného obmedzenia a telesného
    obmedzenia v ZSS, v súlade s ustanovením §10 a kritériom 2.6 podmienok kvality poskytovaných
    sociálnych služieb podľa prílohy č. 2 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o
    živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
    (ďalej „zákon o sociálnych službách“).

    1.3 Poskytovanie sociálnej služby vychádza z princípov zachovania ľudskej dôstojnosti a autonómie prijímateľov sociálnych služieb, z rešpektu k ich názorom a rozhodnutiam. Poskytovateľ sociálnej služby  preto aj v čase krízových situácií vytvára podmienky k podpore a zachovaniu základných ľudských práv a slobôd všetkých osôb v ZSS.

    Článok 2

    Súvisiace predpisy a usmernenia

    2.1 Poskytovateľ sociálnych služieb sa vzhľadom na dosiahnutie účelu smernice riadi najmä nasledovnými predpismi:

       

        • Nariadenie
          vlády č. 77/2020 Z. z. na vykonanie
          niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie;

        • Ústavný
          zákon č. 227/2002 Z. z. o
          bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového
          stavu;

        • Zákon č.
          124/2006 Z. z. o bezpečnosti a
          ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov;

        • Zákonom NR SR č. 355/2007 Z. z.
          o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene
          a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

      2.2 Poskytovateľ sociálnych služieb postupuje
      pri výkone preventívnych a krízových opatrení v  súvislosti so
      šírením ochorenia COVID-19 podľa odporúčaní, záväzných postupov a usmernení Ministerstva
      práce, sociálnych vecí a rodiny SR (ďalej „MPSVR SR“), Ministerstva
      zdravotníctva SR, Úradu verejného zdravotníctva SR a ďalších subjektov
      verejnej správy, ktoré sú zverejnené na webovom sídle MPSVR SR.[5]

      2.3 Za týmto účelom riaditeľ[6] zariadenia alebo ňou poverená osoba denne sleduje
      aktuálne informácie na webovom sídle MPSVR SR a ďalších relevantných
      inštitúcií.[7]

      Článok 3

      Osobitý charakter predpisu – otvorenosť

      3.1 Vzhľadom na
      skutočnosť, že odporúčacie a záväzné postupy, usmernenia a informácie pre
      poskytovateľov sociálnych služieb sa v súlade s opatreniami krízových štábov
      neustále menia a aktualizujú,  je
      tento dokument chápaný ako otvorený a podľa potreby je nevyhnutné ho
      aktualizovať, dopĺňať a meniť.

      3.2 Zmeny v dokumente budú vyznačené farebne
      kvôli lepšej prehľadnosti. Zamestnanci a klienti budú o nich
      pravidelne informovaní. Zodpovednosť za informovanie o zmenách má riaditeľ
      alebo ním poverený zamestnanec[8].

      DRUHÁ ČASŤ

      VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

      Článok 4

      Informovanosť o víruse a ochorení COvID-19

      4.1 Základným predpokladom úspešnej prevencie sú dostupné a zrozumiteľné  informácie ohľadom rizík súvisiacich s novým koronavírusom, spôsoboch jeho prenosu, príznakoch ochorenia COVID-19 a preventívnych opatreniach.

      4.2
      Za koordinovanú informovanosť je v ZSS zodpovedný riaditeľ[9] alebo ním poverený
      zamestnanec. Náležitá informovanosť je dôležitá pre všetkých zamestnancov
      zariadenia, klientov ako aj ich rodinných príbuzných a známych. Zodpovedná
      osoba zabezpečí, aby informovanosť bola pre všetkých zrozumiteľná
      a dostupná.[10]

      4.3
      SARS-CoV-2 je respiračný vírus, ktorý spôsobuje ochorenie COvID-19. K prenosu dochádza
      primárne kontaktom s infikovanou osobou, ktorá najmä pri hovorení, kašľaní a
      kýchaní šíri infekčné kvapôčky do svojho okolia. Prenos je možný tiež predmetmi
      čerstvo kontaminovanými sekrétmi infikovaného človeka. Vírus sa podarilo
      izolovať zo vzoriek odobratých z dolných dýchacích ciest, ale aj zo sterov z
      nosohltana aj hrdla, v sére, krvi, v slinách, moči a stolici.

      4.4
      Testovanie na prítomnosť koronavírusu sa môže realizovať aj preventívne.
      Samotné testovanie ešte neznamená, že niekto v ZSS je nositeľom vírusu.

      4.5
      Príznaky ochorenia COVID-19 sú najmä:

         

          • teplota nad 38°C (pozor! u starších a imunitne oslabených klientov môže telesná teplota zostať nízka, preto treba zvážiť aj iné príznaky a poradiť sa s lekárom),

          • kašeľ,

          • sťažené dýchanie (tzv. dýchavica, klient nevie dokončiť nádych – ľudovo „nevie sa dodýchnuť“, prípadne má zrýchlené dýchanie),

          • bolesť svalov,

          • únava.

        Vo všeobecnosti môže táto infekcia spôsobiť závažnejšie príznaky u klientov s oslabeným imunitným systémom, a to najmä:

           

            • seniorov nad 70 rokov,

            • klientov s chronickým ochorením (onkologické ochorenie, pľúcne ochorenie, srdcovo-cievne ochorenia),

            • klientov liečených imunosupresívnymi (imunitný systém potláčajúcimi) liekmi.

          4.6
          Nakoľko súčasne s týmto ochorením prebieha aj každoročná sezónna epidémia
          chrípky a iných respiračných infekcií, je možné, že podobné príznaky môžu
          súvisieť aj s iným respiračným infekčným ochorením, preto je potrebné zachovať
          rozvahu a kontaktovať všeobecného lekára, alebo v prípade nejasností
          hygienika príslušného Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (ďalej len „RÚVZ“)
          a riadiť sa ich usmerneniami.

          Článok 5

          Prevencia šírenia vírusovej infekcie
          a ochorenia COVID-19

          5.1
          Všeobecné
          zásady šírenia respiračných chorôb

          Najlepším spôsobom, ako
          zabrániť nákaze, je vyhnúť sa expozícii (t. j. stretnutiu) s infikovaným človekom
          alebo expozícii s vírusom. Všeobecné
          zásady, ktoré pomáhajú zabrániť šíreniu respiračných vírusov, vrátane SARS-CoV-2,
          sú nasledovné:

             

              • vyhnúť sa úzkemu kontaktu s ľuďmi s akútnym respiračným ochorením;

              • skrátiť pobyt v priestoroch, kde sa nachádza veľké množstvo ľudí;

              • často si umývať ruky teplou vodou a mydlom (najmä pri priamom kontakte s chorými alebo izolovanými pri čakaní na výsledky v prostredí zariadenia sociálnych služieb alebo ich okolí); ak mydlo s dezinfekčným účinkom v dávkovači nie je dostupné ako ďalší stupeň po umytí rúk je vhodné použiť dezinfekčný gél na báze alkoholu;

              • účinnosť umývania rúk možno zvýšiť použitím dezinfekčného mydla s virucídnym účinkom.

            Dezinfekcia je v ZSS
            realizovaná v súlade s Prílohami č. 3 a 4 tohto dokumentu.

            5.2 Umývanie rúk

            5.2.1 Zamestnanci ZSS  by si mali umývať ruky najmä:

               

                • pred odchodom z domu,

                • pri príchode do práce,

                • po použití toalety,

                • po prestávke a denných pracovných činnostiach,

                • pred prípravou jedla a nápojov,

                • pred a po konzumácii jedla a nápojov, vrátane desiat,

                • po manipulácii s odpadom a odpadovým košom,

                • pred odchodom z práce,

                • pri príchode domov,

                • po každom priamom kontakte s chorým alebo izolovaným klientom.

              Dôležité je nepoužívať
              spoločné uteráky, predmety osobnej potreby a dodržiavať zásady dezinfekcie
              povrchov v zmysle prevádzkového poriadku a po každej činnosti, pri ktorej došlo
              k ich kontaminácii a vetrať.

              5.2.2 Klienti ZSS  by si mali umývať ruky najmä:

                 

                  • po
                    použití toalety,

                  • pred
                    a po konzumácii jedla a nápojov, vrátane desiat,

                  • po
                    návrate do vnútorných priestorov zariadenia z vychádzky (v areáli
                    zariadenia),

                  • po
                    manipulácii s odpadom a odpadovým košom,

                  • po
                    návrate do ZSS z pobytu mimo zariadenia,

                  • pred
                    a po návšteve nemocnice, lekára.

                Dôležité je nepoužívať
                spoločné uteráky, predmety osobnej potreby.[11]

                5.3 Prekrytie horných
                dýchacích ciest (tvárové rúška)

                5.3.1
                V súlade s nariadením hlavného hygienika SR je dôležitým preventívnym
                opatrením zákaz vychádzať a pohybovať sa na verejnosti bez prekrytia
                horných dýchacích ciest (tvárové rúška)
                , ktoré poskytuje bariérovú
                ochranu pred kvapôčkovou nákazou. Je dôležité, aby rúško bolo nasadené podľa
                pokynov výrobcu.[12]

                5.3.2
                Po použití by malo byť rúško odstránené uvoľnením šnúrok na zadnej časti (nikdy
                neodstraňovať rúško uchopením rúška jeho časťou pokrývajúcou tvár) a
                zlikvidovať rúško ako infekčný odpad. Po odložení rúška do odpadu je potrebné
                vykonať hygienu rúk.

                5.3.3
                ZSS zabezpečí pre všetkých pracovníkov a klientov dostatočné množstvo
                ochranných rúšok.

                5.3.4
                Inštrukcie ohľadom adekvátneho používania rúšok v ZSS koordinuje vedúci
                ošetrovateľského úseku[13]
                alebo ním poverený pracovník.

                5.3.5 Výnimky
                z nosenia rúšok budú starostlivo zvážené vzhľadom na osoby
                s poruchami autistického spektra[14],
                v úzkej spolupráci odborných zamestnancov s danou osobou, jej
                rodinnými príbuznými a v prípade potreby aj s lekárom a inými
                osobami. O výnimkách z nosenia ochranných rúšok budú informovaní aj
                ostatní klienti a všetci pracovníci ZSS.

                5.4 Zákaz návštev a odporúčanie
                k obmedzeniu pohybu klientov mimo areálu zariadenia

                5.4.1 Poskytovateľ sociálnej služby v zariadení poskytujúcom pobytovú sociálnu službu rešpektuje zákaz návštev a postupuje v súlade s Odporúčaním k obmedzeniu pohybu v pobytových zariadeniach sociálnych služieb v súvislosti s prevenciou šírenia ochorenia COVID-19.[15]

                5.4.2 O týchto opatreniach informuje ZSS
                nasledovným spôsobom:

                   

                    • na nástenke vo vestibule zariadenia,

                    • prostredníctvom rozhlasu,

                    • stručnými oznamami na viditeľných miestach vo verejne dostupných priestoroch v zariadení,

                    • osobnou komunikáciou s klientmi,

                    • elektronickou, telefonickou komunikáciou s ich rodinnými príbuznými,

                    • informovaním na svojom webovom sídle.

                  5.4.3 Pri komunikácii zákazu návštev a odporúčaní
                  k obmedzeniu pohybu mimo areálu zariadenia je potrebné pri vysvetlení ich obsahu
                  a dôležitosti použiť metódy a techniky sociálnej práce v oblasti
                  komunikácie, a to v závislosti od fyzických a duševných
                  možností a schopností konkrétneho klienta porozumieť týmto zákazom. Prijímatelia
                  sú pritom povzbudzovaní k iným formám komunikácie so svojimi príbuznými,
                  priateľmi a známymi (telefonickou, e-mailovou komunikáciou alebo
                  prostredníctvom sociálnych sietí), aby sa zmiernili negatívne dôsledky ich
                  izolácie.[16] V ZSS sa naďalej budú vykonávať odborné
                  aktivity, a to individuálne alebo v menších skupinkách (napr. 2-3
                  ľudia), pričom budú zachované preventívne hygienické opatrenia (použitie
                  tvárového rúška, rukavíc). Ak tieto opatrenia majú vplyv na  individuálne plány, programy sociálnej
                  rehabilitácie resp. aj rizikové plány, odborní pracovníci[17] zodpovední za ich administráciu ich spolu
                  s klientom a ďalšími zainteresovanými osobami vyhodnotia
                  a následne aktualizujú.

                  5.4.4 V prípade, že
                  prijímateľ aj napriek jednoznačne a zrozumiteľne komunikovanému odporúčaniu
                  k obmedzeniu pohybu mimo areálu zariadenia nie je ochotný toto odporúčanie
                  rešpektovať, je potrebné ho vyzvať, aby v čase pohybu mimo priestorov
                  zariadenia postupoval v súlade s nariadeniami Úradu verejného
                  zdravotníctva, t. j. bez prerušenia používal ochranné prostriedky – rúško resp.
                  iný spôsob zakrytia oblasti úst a tváre a rukavice a pri
                  kontakte s inými osobami dodržiaval odstup minimálne 2 metre.

                  5.4.5 Veľmi dôležité je v ZSS počas nebezpečenstva
                  šírenia ochorenia COVID-19 dodržiavať zakázať návštev. Ani vo výnimočných
                  prípadoch nepovoliť návštevy príbuzným, ktorí vykazujú známky respiračnej
                  infekcie.

                  5.4.6 Zdraví príbuzní, bez epidemiologickej
                  anamnézy, môžu mať povolené návštevy vo výnimočných prípadoch, ak sa jedná o
                  paliatívneho klienta. O takejto návšteve musí byť vedený záznam a dodržané
                  všeobecné preventívne opatrenia na zabránenie prenosu kvapôčkovej infekcie.

                  5.4.7 V prípadoch, že bola potrebná
                  hospitalizácia klienta, po návrate do ZSS je umiestnený v samostatnej
                  izbe.

                  5.5 Ochranné pomôcky

                  5.5.1 ZSS je povinné plniť ochranné
                  preventívne opatrenia a bezplatne zabezpečiť a poskytovať ochranné
                  pracovné pomôcky ako aj ochranné pomôcky pre prijímateľov sociálnej služby.
                  Zodpovednosť v ZSS za toto opatrenie nesie vedúci prevádzky
                  v spolupráci s riaditeľom a vedúcim ošetrovateľského úseku[18].
                  Evidenciu o poskytnutí ochranných pomôcok vedie vedúci prevádzky.

                  5.5.2 V prípade nedostatku ochranných
                  pomôcok, zodpovedná osoba bezodkladne požiada o výpomoc na príslušnom vyššom
                  územnom celku.

                  5.6 Preventívna
                  kontrola zdravotného stavu klientov

                  5.6.1 Každé ráno službu
                  konajúca sestra bude na jednotlivých oddeleniach kontrolovať zdravotný stav
                  klientov – príznaky respiračného infektu. Do 9:00 hod. bude každé ráno informovať
                   o zdravotnom stave klientov vedúceho
                  ošetrovateľského úseku, a ten je následne povinný podať informáciu
                  riaditeľovi ZSS. Vo večernom čase (18:00 – 20:00) bude službu konajúca sestra
                  opätovne na jednotlivých oddeleniach kontrolovať zdravotný stav klientov –
                  príznaky respiračného infektu.

                  5.6.2 V prípade, že bude klient ZSS
                  vykazovať akýkoľvek klinický príznak respiračného infektu, bezodkladne  túto situáciu vedúci ošetrovateľského úseku alebo
                  ním poverená sestra konzultuje s ošetrujúcim lekárom.

                  5.7
                  Preventívne opatrenia pri prijímaní nových klientov

                  5.7.1 V záujme ochrany života a zdravia klientov v ZSS a bezpečnosti poskytovanej sociálnej služby je možné prijímanie iba fyzickej osoby, ktorá je v ohrození života alebo zdravia a je odkázaná na bezodkladné poskytnutie sociálnej služby,  a to:

                     

                      • z prirodzeného domáceho prostredia, ak absolvovala 14 dňovú preventívnu karanténu na určenom karanténnom mieste[19] a po 12-tom dni preventívnej karantény absolvovala test na COVID-19 s negatívnym výsledkom,

                      • zo zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ak priamo v zariadení ústavnej zdravotnej absolvovala test na COVID-19 s negatívnym výsledkom.

                    Článok 6

                    Opatrenia
                    v prípade podozrenia na respiračnú infekciu a v prípade návratu
                    zo zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti

                    6.1 V prípade ochorenia
                    je základnou prevenciou šírenia vírusu izolácia chorého a zabránenie jeho
                    kontaktov
                    pred, ako aj po vypuknutí ochorenia v období jeho nákazlivosti
                    (t. j. 14 dní resp. podľa usmernenia lekára).

                    6.2 Osoby s akútnym
                    respiračným ochorením by mali dodržiavať respiračnú hygienu – dodržiavať
                    dostatočnú vzdialenosť od iných osôb, zakrývať si ústa a nos vreckovkou alebo
                    papierovým obrúskom.

                    6.3 Osoba, s ktorou
                    má ZSS uzatvorenú zmluvu o poskytovaní sociálnej služby a bola jej poskytnutá
                    zdravotná starostlivosť v zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti, môže
                    byť opätovne prijatá do ZSS až po splnení opatrení – „Zabezpečenie ochrany
                    klientov a personálu zariadení sociálnych služieb počas pandemie Koronavirusu“.[20]
                    Klient je priamo v zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti testovaný na
                    COVID-19. Až po absolvovaní dvoch testov na COVID-19 s negatívnym výsledkom
                    je prevezený do ZSS, kde absolvuje preventívnu 14 – dňovú karanténu. [21]

                    Článok
                    7

                    Riešenie
                    situácie s výpadkami pracovníkov

                    7.1 V ZSS je dôležitá
                    intenzívna podpora jeho vedenia, rovnako všetkých pracovníkov, osobitné oceňovanie
                    ich práce. Za účelom zmiernenia psychických a iných negatívnych dôsledkov
                    krízovej situácie je im sprostredkovávané poskytovanie externej psychologickej a/alebo
                    supervíznej podpory.

                    7.2 ZSS podľa možnosti
                    pristúpi k diverzifikácii (rozčleneniu) zamestnancov, čo znamená, že budú
                    pracovať podľa rozpisov služieb len v jednej časti (v jednej budove)
                    zariadenia.

                    7.3 Pred nástupom do
                    práce vedúci ošetrovateľského úseku alebo ním poverená sestra meria teplotu
                    každému zamestnancovi, a to ešte pred vstupom do budovy ZSS.
                    V prípade zvýšenej teploty nie je umožnené zamestnancovi vstúpiť do budovy
                    ZSS. Tento je povinný kontaktovať svojho lekára za účelom posúdenia zdravotného
                    stavu.

                    7.4 V prípade
                    výpadku takého množstva zamestnancov, že by nebolo možné zabezpečiť chod
                    prevádzky ZSS, nahlási riaditeľ príslušnému Okresnému úradu nedostatok
                    personálnych kapacít v štruktúre podľa druhu najnáročnejšej činnosti,
                    ktorú vykonávajú. Okresný úrad koordinuje a organizačne zabezpečuje
                    dopĺňanie personálnych kapacít.

                    7.5 Pri riešení
                    nedostatku personálnych kapacít spolupracuje ZSS s miestnou  samosprávou.[22] V prípade potreby riaditeľ požiada obec (mesto) o poskytnutie
                    dostupných personálnych kapacít na zabezpečovanie obslužných činností.

                    7.6 Uznesením vlády SR č. 169 z 27. marca 2020 sa ukladá zamestnancom pracovná povinnosť a zákaz uplatnenia práva na štrajk. Uložená pracovná povinnosť sa vzťahuje výlučne na zamestnancov, ktorí zabezpečujú výkon zdravotnej starostlivosti v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti.[23] Zamestnanec, ktorému bola uložená pracovná povinnosť je povinný:

                       

                        • zotrvať v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnoprávnom vzťahu, ak jeho zamestnávateľ plní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba je vopred určená na plnenie úloh hospodárskej mobilizácie,

                        • vykonávať iný ako dohodnutý druh práce alebo na inom mieste, ak jeho zamestnávateľ plní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba nie je vopred určená na plnenie úloh hospodárskej mobilizácie,

                        • plniť pracovnú povinnosť na mieste a v rozsahu uloženom v príkaze, ak jeho zamestnávateľ neplní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba nie je vopred určená na plnenie úloh hospodárskej mobilizácie.

                      Článok
                      8

                      Postup
                      pri podozrení na ochorenie COVID-19 u zamestnanca

                      8.1 Inkubačná doba ochorenia COVID-19 je od 2 – 14 dní. Z tohto dôvodu zamestnanci, ktorí boli vystavení kontaktu s človekom s potvrdeným ochorením COVID-19, majú byť bezodkladne izolovaní v domácom prostredí počas 14 dní od posledného kontaktu s chorou osobou, nakoľko sa v priebehu tohto obdobia môže u nich vyvinúť ochorenie s príznakmi.

                      8.2 Zamestnanec ZSS je
                      o kontakte s človekom s potvrdeným ochorením COVID-19 povinný telefonicky
                      informovať riaditeľa ZSS.  

                      8.3 Zamestnávateľ je vzhľadom na povinnosť predchádzať rizikám z hľadiska bezpečnosti
                      a ochrany zdravia pri práci oprávnený vyzvať zamestnanca, aby sa podrobil vyšetreniu
                      u všeobecného lekára (ktorého má kontaktovať najskôr telefonicky a podľa inštrukcií buď prísť na vyšetrenie alebo zostať v domácej izolácii), najmä ak je dôvodné podozrenie nebezpečenstva vzhľadom k vykonávanej práci alebo má zamestnávateľ podozrenie, že zamestnanec nie je spôsobilý vykonávať prácu pre možnosť ochorenia COVID-19.
                      O prípadnom nariadení karantény, t.j. izolácie, jej trvaní a ukončení rozhoduje príslušný RÚVZ, ktorý je povinný podať zamestnávateľovi na jeho žiadosť informáciu o tom, že zamestnancovi bola karanténa nariadená.

                      8.4 V prípade, že je
                      zamestnancovi nariadená karanténa, ide o prekážku v práci na strane
                      zamestnanca, pri ktorej mu prislúcha náhrada mzdy alebo platu rovnako ako v
                      prípade, keď je dočasne práce neschopný.

                      8.5 V prípade potvrdenia
                      ochorenia COVID-19 u zamestnanca sú v ZSS izolovaní všetky ostatné osoby, ktorí
                      prišli s chorým zamestnancom do kontaktu, ak tak určí hygienik RÚVZ.  Všetky priestory a povrchy, v ktorých sa
                      chorý zamestnanec nachádzal, musia byť následne dôkladne dezinfikované za
                      použitia virucídneho dezinfekčného prostriedku podľa dezinfekčného plánu prevádzkového
                      poriadku ZSS a usmernenia pracovníka RÚVZ. Ak RÚVZ nerozhodne inak, postupuje
                      sa podľa „Protokolu postupu v prípade podozrenia nákazy v zariadení“
                      (pozri Príloha č. 2).

                      Článok
                      9

                      Postup
                      pri podozrení na ochorenie COVID-19 u klienta

                      9.1 V prípade, ak je
                      podozrenie na ochorenie COVID-19 u klienta, je zodpovedným zamestnancom ZSS
                      kontaktovaný ošetrujúci lekár (všeobecný lekár pre dospelých), ktorý rozhodne o
                      ďalšom postupe. Pokiaľ nie je k dispozícii lekár, je kontaktovaný príslušný
                      RÚVZ podľa miestnej príslušnosti.[24]
                       

                      9.2 V prípade, ak
                      regionálny hygienik RÚVZ vysloví podozrenie z vírusového ochorenia
                      COVID-19, ale rozhodne, že chorý klient nebude prevezený do zdravotníckeho
                      zariadenia na ďalšie odborné vyšetrenie alebo hospitalizáciu, ale vyšetrí ho
                      tím záchrannej zdravotnej služby, ktorý odoberie aj vzorky na potvrdenie alebo
                      vyvrátenie podozrenia na COVID-19, tak je
                      v ZSS chorý klient zabezpečený v prísnej izolácii podľa odporúčaní odborného
                      pracovníka RÚVZ. V starostlivosti o tohto klienta sa postupuje rovnako ako
                      v prípade bežnej respiračnej vírusovej infekcie. Izba s izolovaným klientom/pacientom
                      je označená ako infekčná z dôvodu,
                      aby boli zamestnanci jasne informovaní o potrebe dodržiavania režimových
                      opatrení, bariérovej ošetrovacej techniky a dôslednom používaní osobných
                      ochranných pracovných prostriedkov (ďalej len „OOPP“).

                      9.3 V prípade, že
                      ide o klienta s potvrdeným ochorením COVID – 19, je povinný používať
                      ochranné rúško, ak ho daná osoba toleruje. Použité rúška sú následne bezpečne
                      uskladnené v špeciálnej nádobe označenej ako biologický odpad alebo
                      aspoň v 2 vreciach a samostatnej nádobe pre zhromažďovanie biologického
                      materiálu, ktorý sa má pravidelne vynášať za prísnych podmienok, ktoré
                      nedovolia kontamináciu okolitého prostredia mimo izbu izolovaného klienta.
                      Následne bude tento materiál zlikvidovaný podľa prevádzkového poriadku
                      zariadenia, ktorý musí obsahovať postup zberu a likvidácie odpadkov z hľadiska
                      ich charakteru (biologický, ostrý, komunálny a pod.).

                      9.4 Personál je vybavený
                      jednorazovými pomôckami určenými pre prácu s klientom so suspektným
                      (podozrivým) alebo s potvrdeným ochorením COVID-19. V prípade, že ich ZSS nemá
                      k dispozícii, žiada o ich zabezpečenie príslušný vyšší územný celok.

                      9.5 Jednorazové pomôcky
                      použité na ošetrovanie chorého klienta sú bezpečne likvidované ihneď po použití
                      (vrátane papierových obrúskov použitých pri kašľaní, či fúkaní nosa). Ak nie sú
                      k dispozícii jednorazové pomôcky určené pre prácu s COVID-19 a nemožno tak
                      zaistiť dostatočnú ochranu personálu, musí byť klient v spolupráci s RÚVZ
                      prevezený sanitkou vybavenou na prevoz infekčného pacienta do zdravotníckeho
                      zariadenia a hospitalizovaný počas celej doby infekčnosti.

                      9.6 Na základe vyplnenia
                      formulára o hlásení kontaktov môže byť nariadené izolovanie všetkých klientov,
                      ktorí prišli s chorým klientom do kontaktu, ak tak rozhodne miestne príslušný
                      RÚVZ. V takom prípade sa poskytovateľ riadi odporúčaním RÚVZ. Ak RÚVZ
                      nerozhodne inak, postupuje podľa „Protokolu postupu v prípade podozrenia
                      nákazy v zariadení“ (pozri Príloha č. 2).

                      9.7 Personál je o jednotlivých
                      postupoch vzdelávaný podľa vnútorných predpisov a pokynov RÚVZ.

                      Článok
                      10

                      Dočasné
                      karanténne (izolačné) miestnosti

                      10.1 V ZSS je
                      potrebné z dôvodu ochrany ostatných klientov aj zamestnancov
                      pristúpiť k vytvoreniu dočasných karanténnych miestností (určené pre klientov
                      prepustených z nemocnice bez podozrenia na ochorenie COVID-19 alebo pre
                      klientov prepustených z nemocnice, ktorí vykazujú príznaky ochorenia
                      COVID-19, ale neboli na ochorenie testovaní) a k vytvoreniu dočasnej
                      izolačnej miestnosti pre klientov s potvrdeným ochorením na COVID-19.

                      10.2 Karanténne
                      miestnosti sú vytvorené v spolupráci s lekárom a v prípade  potreby aj s RÚVZ. Ich zoznam je prílohou č. 6
                      tejto smernice.  V prípade výskytu
                      ochorenia COVID-19 sú tieto miestnosti označené ako „Izolačná miestnosť
                      COVID-19“.

                      10.3 V prípade
                      potreby bude podľa odporúčaní RÚVZ spracovaný plán tzv. reprofilizácie lôžok v
                      ZSS, t. j. vytvorenia izieb, miest, oddelenia pre izoláciu pre prípad
                      nariadenia rozsiahlejšej izolácie v zariadení. Ak taká situácia nastane, postup
                      bude detailne koordinovaný  s RÚVZ. Krízový tím ZSS  pripraví plán prechodného preskupenia klientov
                      a vytvorenia minimálne 2 tzv. izolačných miestností so samostatným WC, prípadne
                      kúpeľňou (ak to je možné).

                      Článok
                      11

                      Manipulácia
                      s odpadom

                      11.1 Všetok odpad, s
                      ktorým bola nakazená osoba v styku, vrátane použitých vreckoviek,
                      inkontinenčných podložiek a ďalších predmetov znečistených telesnými
                      tekutinami, má byť vložený do plastových vriec na odpad a zviazaný. Plastové
                      vrecia, ktoré sú používané pre tento druh odpadu, musia mať maximálny objem 0,1
                      m3 a silu minimálne 0,1 mm. Tento odpad je povinnosť zatriediť do
                      kategórie nebezpečný a v súlade s legislatívou s ním nakladať. Pri narábaní
                      s týmto odpadom sa musia používať OOPP.

                      Článok
                      12

                      Zloženie
                      krízového tímu a dôležité kontakty

                      12.1 Za účelom zabezpečenia preventívnych, a v prípade potreby aj represívnych opatrení v súvislosti so  šírením ochorenia COVID-19 v ZSS,  ako aj zabezpečenia realizácie plánu krízových opatrení, riaditeľ ZSS menuje vybraných zamestnancov za členov krízového tímu. Zoznam členov krízového tímu tvorí prílohu č. 1 tejto smernice.

                      12.2 V prípade potreby budú do pracovnej
                      skupiny prizvaní aj iní zamestnanci ZSS, 
                      prípadne externí odborníci.

                      TRETIA
                      ČASŤ

                      ZÁVEREČNÉ
                      USTANOVENIA

                      1. Interný predpis (metodický
                      pokyn) je záväzný pre všetkých zamestnancov, ktorí sú povinní sa s ním
                      preukázateľne oboznámiť.

                      2. Kontrolou jeho dodržiavania
                      a realizovania sú poverení a zodpovední  vedúci zamestnanci.

                      3. Interný predpis (metodický
                      pokyn)  nadobúda platnosť dňom vydania.
                      V tlačenej podobe je uložený k nahliadnutiu a k dispozícii:

                      a) v kancelárii riaditeľa,

                      b) v kancelárii vedúceho sociálneho úseku,

                      c) v kancelárii vedúceho ošetrovateľského  úseku,

                      d) na nástenke vo vestibule ZSS.

                      4. Interný predpis (metodický
                      pokyn) je zverejnený na webovom sídle ZSS, najneskôr do 7. mája 2020.

                      Zoznam príloh

                      Príloha č. 1 Zoznam a kontakty
                      členov krízového  tímu a iné
                      dôležité kontakty

                      Príloha č. 2 Protokol
                      postupu pre prípad podozrenia nákazy v zariadení

                      Príloha č. 3 Záznam z výkonov
                      preventívnych opatrení k zabráneniu šírenia Koronavírusu s použitím
                      dezinfekčných prostriedkov (upratovačka)

                      Príloha č. 4 Záznam z výkonov
                      preventívnych opatrení k zabráneniu šírenia Koronavírusu s použitím
                      dezinfekčných prostriedkov (personál ošetrovateľského a opatrovateľského
                      úseku)

                      Príloha č. 5 Organizácia zdravotnej
                      starostlivosti a sociálnych služieb

                      Príloha
                      č.6 Zoznam izolačných miestností (podľa špecifík ZSS)

                      Príloha č. 1

                      Zoznam  a kontakty členov krízového tímu a iné dôležité kontakty

                      [table id=9 /]

                      Kontaktná
                      osoba na odpovedanie otázok:

                      Dohodnutá
                      forma komunikácie
                      (informovanosti zamestnancov/rodinných
                      príslušníkov): telefonická, emailová – s dôrazom na zníženie paniky

                      Kontakty,
                      RÚVZ, lekári

                      [table id=10 /]

                       Príloha č. 2

                      Protokol postupu

                      (v prípade podozrenia nákazy
                      v zariadení)

                      [table id=11 /]

                      Príloha č. 3

                      [table id=13 /]

                      [table id=14 /]

                      Príloha č. 4

                      [table id=15 /]

                      [table id=16 /]

                      Legenda: Vyššie uvedené pracovné výkony bude
                      personál zdravotného úseku vykonávať nielen v noci, ale mimoriadne aj
                      každý deň po 15 hodine až do odvolania. Pre poobedňajší zápis slúži uvedená
                      tabuľka. Do prázdnej kolónky žiadame podpis personálu.

                         

                          1. Štandardné
                            preventívne opatrenia zahŕňajú hygienu rúk; použitie OOPP, aby sa zabránilo
                            priamemu kontaktu s krvou pacienta, telesnými tekutinami, sekrétmi (vrátane
                            respiračných sekrétov) a poškodenou kožou. Umývanie rúk – mydlom, vodou
                            a dezinfekčnými prípravkami na báze alkoholu

                          1. Dezinfekcia kľučiek
                            sa týka (WC, zdravotný úsek, izby, kúpeľne)

                          1. Madlá v kúpeľniach,
                            WC, výťahy a chodby

                          1. Germicídny žiarič –
                            jedáleň  po raňajkách každý deň ( 60
                            min.) spoločenskú miestnosť na odd. každý deň 
                            po 20.00 h na (30 min)

                        Záznam vystavil      

                         

                        Príloha
                        č. 5

                        Organizácia zdravotnej starostlivosti
                        a sociálnych služieb v ZSS

                        [table id=17 /]

                        Organizácia obslužných prevádzok

                        [table id=18 /]

                        Organizácia starostlivosti o zamestnancov a ďalšie
                        osoby podieľajúce sa na starostlivosti

                        [table id=19 /]

                        Príloha č. 6

                        Zoznam izolačných miestností[26]


                        [1] Z hľadiska typu
                        dokumentu ide o alternatívne možnosti.

                        [2] Poskytovateľov sociálnych
                        služieb v súvislosti so zverejnením tohto dokumentu (ktorý je možné vnímať
                        ako základný metodický rámec) upozorňujeme na riziko formalizmu. Nemáme
                        v úmysle diktovať formu, štruktúru ani presný obsah dokumentu. Každý
                        „krízový plán“ by mal byť vypracovaný adresne na špecifické podmienky vlastného
                        zariadenia sociálnych služieb.

                        Okrem toho ide o modelový dokument pobytového zariadenia
                        sociálnych služieb, kde pracujú aj sestry.

                        Za spoluprácu na
                        jeho tvorbe ďakujeme viacerým zariadeniam sociálnych služieb, osobitne RNDr. PhDr. Martine Mutalovej,
                        PhD., riaditeľke Centra sociálnych služieb SLOVEN, Slavnica a PhDr. Mgr.
                        Oľge Jarošovej, PhD., riaditeľke Domova seniorov
                        Archa, Bratislava.

                        [3] Modelované na zariadenie
                        sociálnych služieb poskytujúce pobytovú sociálnu službu.

                        [4] V texte sa obe
                        označenia používajú ako synonymá.

                        [5] Por. https://www.employment.gov.sk/sk/koronavirus-pracovna-socialna-oblast/socialne-sluzby/

                        [6] Všade tam, kde sa
                        v texte používa pojem „riaditeľ“, myslí sa osoba mužského i ženského
                        pohlavia

                        [7] Najmä Úradu verejného
                        zdravotníctva SR http://www.uvzsr.sk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=250&Itemid=153
                        a Ministerstva zdravotníctva SR https://www.korona.gov.sk/

                        [8] Všade tam, kde sa
                        v texte používa pojem „zamestnanec“, myslí sa osoba mužského
                        i ženského pohlavia

                        [9] Alternatíva vedúca
                        ošetrovateľského úseku, hlavná sestra, poverená sestra a pod.

                        [10] Por. https://www.socia.sk/wp-content/uploads/2020/04/COVID_19_easyread_final.pdf

                        [11] Ďalšie užitočné
                        informácie: http://www.uvzsr.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=4059:covid-19-dokladne-umyte-ruky-ochrania-zdravie&catid=250:koronavirus-2019-ncov&Itemid=153

                        [12] Inštruktážny leták: http://www.uvzsr.sk/docs/letaky/Ruska_navod_letak.pdf
                        a fakty o tvárovom rúšku http://www.uvzsr.sk/docs/letaky/Letak_fakty_o_rusku.pdf

                        [13] Hlavná sestra
                        a pod.

                        [14] Výnimky sa týkajú aj
                        detí do 2 rokov života.

                        [15] Por. https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/uvzsr/odporucanie-k-obmedzeniu-pohybu-pobytovych-zariadeniach-socialnych-sluzieb-suvislosti-prevenciou-sirenia-ochorenia-covid-19.pdf

                        [16] Ďalšie inšpirácie: https://www.rpsp.eu/wp-content/uploads/2020/04/Podpora-prijimatelov_final.pdf

                        [17] Sociálny pracovník,
                        kľúčový pracovník a pod.

                        [18] Môže byť aj riaditeľ,
                        vrchná sestra…

                        [19] Postupuje sa
                        v zmysle Usmernenia https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/uvzsr/usmernenie-k-planu-testovania_270420-2.pdf

                        [20]
                        https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/uvzsr/zabezpecenie-ochrany-klientov-zss-personalu-zss-pocas-pandemie-covid-19-k-21-4-2020.pdf

                        [21] Ak zariadenie nemá
                        možnosť tohto prijímateľa po dobu 14 dní izolovať (napr. zariadenie rodinného
                        typu), absolvuje karanténu na karanténnom mieste určenom mestom alebo VÚC. Por.
                        https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/uvzsr/usmernenie-k-planu-testovania_270420-2.pdf

                        [22] Príslušnou obcou,
                        mestom.

                        [23] Núdzový stav sa vzťahuje na všetkých registrovaných poskytovateľov,
                        ktorí pobytovou formou poskytujú nasledovné druhy sociálnych služieb: zariadenie pre seniorov, zariadenie
                        opatrovateľskej služby, domov sociálnych služieb, špecializované zariadenie.

                        [24] Uvedie sa konkrétny RÚVZ.

                        [25] Uviesť podľa miestnej
                        príslušnosti.

                        [26] Podľa špecifík ZSS.

                        Leave A Comment